1 dag - 2,5 år på Testosteron

Nedan följer en video där jag klippt ihop korta ljudklipp på min röst från dag 1 på testo där jag har blandat lote för att man verkligen ska höra skillnad. Videon går i nedan ordning.
Dag 1 - ca 4 månader på testo - ca 7 veckor på testo - ca 1 år - ca 2,5 år på testo

Sebbe
2018-05-16 @ 12:49:46

Hej. Är du nöjd med din nya röst?

Jag själv mår så dåligt av min könsdysfori, att jag inte ens klarar göra sånt som alla tar för givet. Jag tycker inte om min röst, klarar inte av prata i mobilen, måste ibland upprepa och så vidare.
Utredningen tar så långt tid, mår så sjukt dåligt att jag inte ens orkar t.ex. ta av skorna. Det är mirakel att jag ens orkar att stå. Jag orkar inte leva, båda psykiskt och fysik.

Skolan tar ingen hänsyn till detta. Jag orkar liksom inte leva längre.

Svar: Jag kan till viss del förstå hur du känner speciellt när det gäller rösten men rösten är också ett betydelsefullt verktyg och man kan inte undgå det. Det finns killar med ljus röst och dom måste lära sig leva med det precis som du och jag innan behandling.
Jag kommer vara jävligt hård och kanske lite elak i dina ögon nu men tror att du eventuellt kan behöva höra det.
Ja utredning tar lång tid och jag förstår att man är otålig och vill få det överstökat men man ändrar hela sig själv med den behandling man genomgår så det är viktigt att man inte har bråttom.

Testosteron och operationer kommer inte ändra ditt mående!!
Det är bara du själv som kan ändra på det. Du själv är ansvarig för ditt mående du kan inte ta på dig offerkoftan och hoppas på att andra ska göra det lättare för dig. Du måste lära dig att inte lyssna på folks ord. Är dom elaka gå där ifrån fortsätter dom är det bara att stirra dom rakt in i ögonen och stå rakryggad och fråga vad fan vill du?. Att ge folk en liten aning om att man tar åt sig då kommer dom fortsätta. Du måste lära dig att stå på egna ben att kunna stå upp för dig själv för det är ingen annan som kan skydda eller hjälpa dig förutom DU.
Du väljer själv om du ska ha en bra eller dålig dag. Du väljer själv att titta dig i spegel n på morgonen och säga att idag är jag snygg eller idag är jag ful precis som du väljer vilken tröja du ska ha på dig. Ingen annan väljer det för dig.
Lycka och ro kan du bara hitta själv hur krånglig den vägen än är.
Testo och operationer kanske är ett hjälpmedel men det är lååångt ifrån lösningen för ditt mående.
Lösningen ligger i att acceptera sig själv och se sina mål att de kommer å lösa sig om 2 år är jag där jag velat vara hela livet. 2 år är ingenting jämfört med dom 60-70 åren du har kvar.
Noel Savelius

Sebbe
2018-05-16 @ 20:33:07

Det handlar inte om jag tycker att jag är snygg eller inte. Det är att jag känner obehag över mina bröst. Och jag har språkstörning (och 3 diagnoser till) + könsdysfori. Jag är ickebinär, så jag strider mot alla normer. Jag vet att mina känslor är normala när man har könsdysfori. Jag tar inte på någon offerrock. Men ibland blir allt bara för jobbigt. Varje 5 minut så påminns jag av könsdysforin. Det är som gå runt med cancer varje dag.

Idag var jag på trans-café. De frågade om tips och sånt. Och jag ba sa "sätt prideflagga på månen!" 🏳️‍🌈
De log typ. 😂

Jag bryr mig inte vad de andra tycker. Jag kan känna könsdyfori även jag är ensam i ett rum.

Min väntetid+utredning har nu tagit ca 1 år och 7 månader.
Jag har stor kunskap, jo operetion kan hjälpa könsdysfori. Många källor säger så.
Jag har skickat brev till skatteverket för att byta namn.

När jag menar att skolan inte tar hänsynt. Så menar jag eftersom jag gick på utredningen och möten. Då blev min närvaro lidande, eftersom här jag bor erbjuder inte så utredning så jag måste åka långt. Gå upp på morgnen kl 4 och åkte kl 5 och kom hem kl 01 på natten. Jag får inte behörighet på samhällskunskap pga detta! Jag får plugga igen det på sommarlovet. Men det känns inte rättvist, om jag var cisperson så skulle jag fått behörighet. (Jag går allmän kurs på folkhögskola). Jag berättade för en som jobbade på trans-cafét och hen hållde med att det inte var rättvist och sånt blir man förbannad över. Jag kanske inte skrev så tydligt förut, så det kan blivit missförstånd.

Svar: Jo precis men för någon med cancer så gäller det precis som jag sa att se det för vad det är nu och att blicka framåt. Jag tror att om man omger sig med rätt människor och har viljan så tar man sig igenom det. Vissa dagar är värre än andra men det viktigaste är att försöka göra det bästa av situationen. Har du en binder? Använder du kläder som du känner dig bekväm i? Är du bekväm i din kropp i övrigt förutom de 2 "tumörerna" på din kropp. Kanske hjälper det dig att de din könsdysfori lite som cancer? Du har 2 tumörer som du väntar på behandling se dina minipiller som medicin osv. Att leva med cancer är något som man antingen finner sig i och gör det bästa för att besegra om möjligheten finns eller väljer att tyna bort. Cancer är en hemsk sjukdom men de dagar man har ork så måste man försöka leva och le.
Att du har språkstörning plus fler diagnoser ska absolut inte hindra dig du får hitta ett sätt som gör det enklare för dig i vardagen om det nu skulle behöva vara så att du får gå runt med penna och papper och lossas vara stum. Det finns lösningar på allt men det gäller att hitta den lösning som funkar för dig! Jag tror att alla människor kan om dom vill och om dom finner rätt stöd från personer dom litar på.
Noel Savelius

Sebbe
2018-05-17 @ 18:06:55

Utredningsteamet berättade att jag inte får ha binder eftersom den kan "förstöra" och ge sämre operation resultat.

Svar: Vadå får inte? De bestämmer du helt själv. Det som förstör och eventuellt ger sämre operationsresultat är om man lindar för hårt med gasbinda eller om man tejpar. En riktig binder kan du ha på dig i max 8 timmar per dag enl rekommendationer. Du ska undvika att träna i den. Och du ska inte ha en som är för liten och du ska låta den pressa mitt på så att du inte försöker att trycka ut brösten mot armhålorns. Jag tyckte i början att de va jättesvårt att ta av och på bindern då den är sjukt tight men man vänjer sig fort. Den kan även skava vid armhålorna och då kan man ha en tunn t-shirt eller annant tyg emellan bindern och huden. Köp en binder! Bästa jag någonsin gjort innan operation.
Noel Savelius

Sebbe
2018-05-17 @ 20:59:51

Utredningsteamet erbjuder inte, och jag tror själv bäst att jag inte har. Eftersom jag är inte så bra att ta hand om mig själv (tränar på bli bättre på vara mer snällare åt mig). Jag är ofta dålig på lyssna på kroppen, om jag får ont eller nåt. Jag använder ingen binder, men har ändå ibland stora utslag och är röd där. Just nu svider det och gör ont.. Kanske har jag försökt dölja för mycket eller nåt.

Jag brukar ha killkläder från barnavdelningen, storlek 170 men ibland 164. Underdelar har jag oftast st 170 och överdelar oftast 170 och (ibland Small på herravdelningen). Jag har alltså byxor från barnavdelningen st 170 och lite större storlek på tröjan.
Jag är inte så lång, 162 cm.

Jag har en vårjacka som är storlek 164, för 13-14 åringar och jag är 20 år! Den täcker över bra allafall..

Jag har provat ha st 170 narrow (tajta) svarta jeans och med Small blå munktröja med dödskallar på. Converse skor (38) och hiphop keps.


Idag hade jag svarta shorts st 170 och grå munktröja (utan armar) i storlek L (herrstorlek). Denna munktröja täcker dåligt.


Svar: Nej. Utredningsteamet bidrar inte med binder det får man köpa själv via Internet 😊 jag tror det hade hjälpt eller att du köper sportbh i märket stay in jag köpte 1 storlek mindre och det funkade ok. Jag hade storlek xs och du kan se min kroppsform och bröst innan op för att få ett hum om vad du kan ha för storlek.
Noel Savelius

Sebbe
2018-05-18 @ 18:18:17

Det finns utredningsteam som erbjuder hjälpmedel, t.ex. binder. Men det är ojämnställd om detta i Sverige. Jag har provat sportbh och även testat vanlig bh men trivdes inte alls i de och gav de chans ett tag men kastade de.

Jag har breda axlar för ha tjejkropp. När jag var 9 år hade jag ganska breda axlar (har bildbevis). När jag var 10 år ca då hade jag för mörkt röst. Men nu har jag sjukt ljust röst, ljusare än Justin Bieber. Jag gjorde diagnos utredning på slutet av 2012 och fick diagnos början 2013. De var osäkra om jag var kille eller tjej. Så osäkra att de gjorde en xy test (vet inte vad sån heter, kronomosom eller nåt). Men den såg bra ut allafall..

Var kan man köpa binder? Så svårt att hitta, och storlekarna är svåra. En ledtråd jag har är att jag hade näst minsta storleken på vanlig bh och small i sportbh senast.

Jag har varit hos habliteringen idag och fått handikalender till min iphone 5s.
Jag har även varit hos specsavers och beställt glasögon (mina gick sönder och gått utan i flera månader). Jag har även beställt sport solglasögon.

Min pappa vet inte om min utredning, eftersom han har svårt respektera sånt. Om han inte tycker om mitt nya namn, så är det hans problem liksom.

Min mamma följer med på utredningen och sånt.
Jag och min flickvän, vi kan prata om svåra saker. T.ex. om panikångest attacker, om döden och sånt.

Jag har varit med hemska saker i livet, men jag hoppas det kommer bli mer positivt än negativt som händer i framtiden.

Jag lider av panikångestattacker och fick min senast igår.
Jag har inte nåt som gör mig glad. Jag brukar rensa ut sånt som inte är "jag" och säljer/skänker.

Vet du de där man får vid dop och sånt. T.ex. en tavla som står vikt, namn och sånt. Men det står ju fel namn och jag tycker inte om rosa. Jag funderar på skaffa en ny sån, men med rätt namn. Jag funderar på göra en ny fotoalbum med rätt namn.
Jag undrar kan du skriva nåt om det?

Svar: Jag har accepterat mitt gamla jag. Jag har alltid sett ut som en kille så jag har inga problem med gamla fotoalbum osv. Är du religiös? Om du inte är det så förstår jag inte vitsen med att skaffa nytt dopbevis. Det är ju inget man har framme. Köp en sportbh i xs eller kör utan om du känner dig bekväm i det. Sök ftm binder på google så får du fram massa alternativ. Jag körde från gc2b eller något sånt.
Noel Savelius




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ftmtrans.blogg.se

I denna blogg får ni följa min könskorrigering, jag skriver om mina tankar alla möten med utredningsteamet i Alingsås. I framtiden kommer jag förmodligen också släppa videoklipp med min förändring på hormoner.

RSS 2.0