Lite uppdatering

Sinnes sjukt länge sen jag skrev som vanligt. Meningen var ju att lägga upp en ny nyårsfilm men den blev aldrig inspelad och jag vet helt ärligt inte vad jag ska prata om.
 
Det händer inte så jättemycket med min kropp nu mer. Det som redan har förändrats förstärks så som hårväxt, eventuellt så kanske rösten blivit lite djupare men det är inget jag själv märkt av. 
 
Har vart hos läkaren för ett tag sen och gjort undersökning för att skriva in mig på väntlistan för en hystectomi  (ta bort livmoder och äggledare). Tänkte till en början vänta med denna operation för jag har känt att de är onördigt att operera "friska" organ. Anledningen till att jag nu valde att skriva in mig är för att jag kan få känningar på mensvärk och små blödningar 1-2 veckor innan det är dags för min spruta och det är väldigt jobbigt och påfrestande. Dels gör värken sjukt ont och dels för att blödningarna oftast när dom väl kommer, kommer när man absolut inte har några skydd. Och det känns nästan förnedrande att behöva använda skydd. 
Jag har ingen aning om när operationen kommer att ske men kan bara hoppas på att det blir inom snar framtid. 
 
Som jag skrev i början märks hårväxten tydligast, mest märker jag håret på magen och ansiktet. Har även märkt att det blir mer och mer på bröstet. 
Tog precis kort för att visa er min skäggväxt och insåg att mustachen kommit in lite mer det är inget jag märkt av tidigare utan märkte det när jag zoomade in på bilden. 
Tror även håret på huvudet (som är sjukt långt nu) eventuellt blivit mörkare och kanske lite krulligt. Märkt av en del svarta hårstrån men tror dom förökat sig.
 
 
 
 
Nedan ser ni magen ca 1 år på testosteron innan testosteron och från januari 2018 längst ner
 
 
 
Berätta gärna för mig vad ni vill att jag ska skriva/prata om. Ställ era frågor i kommentarerna va anonym om du vill ingen fråga är för dum. 
 
Noel
 
Embla
2018-04-07 @ 17:27:41

Kan du inte lägga upp en kort video på din röst?

Svar: Hej. Ska absolut försöka få ihop en video 😊
Noel Savelius

Sebbe
2018-05-12 @ 19:27:36

Hej. Om man vill slippa mensen, så kan man ta mini p-piller.
Det hjälper för mig.

Svar: Även när du tar testo??? Komma ihåg en tablett varje dag är inte min starka sida 😂
Noel Savelius

Sebbe
2018-05-13 @ 19:06:18

Hej. Nej, jag tar ingen testo. Jag tar concerta, sömnmedichin och mini p-piller. I början så ställde jag in påminnelse på mobilen. Jag har inte haft mens mer än 1 år sen.
Jag är ickebinär och gör utredning, men den tar fruktansvärt långtid.

Jag vill byta namn, operera bort bröstvävnad (Mastektomi) vill ha helt platt bröstkorg och jag vill inte ha kroppsbehårig (t.ex. hår under armarna.)
Jag kanske berättar för mycket, men jag mår sjukt dåligt psykist av min könsdysfori.

Jag undrar hur skaffar man en tatuering? Jag är 20 år student och vill skaffa en tatuering för att dölja ärr. Eevee från Pokémon skulle jag vilja ha.


Svar: Jag tar ju testo så jag kan inte blanda in minioiller med det så jag.måste göra en hystectomi för att bli av med det. Byta namn är superenkelt antingen görs det via skatteverket men då kan du endast byta 1 av dina namn och det är gratis eller så gör du det via prv och det kostar 1000 kr allt görs med ditt bank id.
Tatuering kan du skaffa relativt enkelt gå in på olika tatuerings studios visa fråga om dom har någon som är duktig på att tatuera ärrvävnad och visa vad du har kolla om dom är duktiga på färg tatueringar eftersom den du vill ha misstänker jag ska vara i färg. Sen när du hittat någon som du känner dig trygg med och som uppfyller ovanstående så är det bara att boka en tid 😊
Noel Savelius

Alex Söderman
2018-10-15 @ 19:12:35

Hej! Jag ska börja med testo nu nästa vecka och börjar därför fundera på om jag ska be sjukhuset skicka en remiss till mastektomi. Sökte runt på lite olika resultat och tycker verkligen att ditt blev jätte bra! Vet du om man får ge önskemål om vilken kirurg man vill ha och isåfall vad heter din? (ifall du vill ge ut det).

Sen har jag även en fråga om testosteron behandlingen, min läkare är väldigt luddig och verkar i allmänheten inte bry sig särskillt mycket alls om sitt jobb (fick tex beskedet om att jag skulle få börja med testo för att jag ringde dit och han sa bara ”aha okej visst skriver ut det åt sig” sen var det inget mer med det...). Därför undrar jag om du går på några uppföljningsbesök för att se hur testosteronet påverkar din kropp eller liknande?

Jätte tacksam för svar :)

Svar: Hej Alex
Såg din kommentar först nu, sorry.
Jag opererade mig på Sahlgrenska i Göteborg min kirurg heter Giovanni Maltese har jag för mig. Tror han har bytt efternamn han hette något på s innan.
Jag tror du själv kan välja men får då bekosta sjukhusresorna själv.

Vad gäller testo så måste massa prover tas innan man börjar för att kolla levervärde vita å röda blodkroppar osv. Tror jag lämnade typ 5 rör innan jag fick börja. Och dessa följs upp konternueligt typ 1 till 2 ggr per år skulle jag tro.
Noel Savelius

Alex
2018-10-17 @ 15:16:40

Tack för svar, ska kolla vidare efter kirurger i stockholm :)

Angående testo, jag tog massor av prover samma tid förra året då jag skulle blörja med stopphormoner men sen dess har jag inte tagit några prover vilket jag tycker verkar väldigt skumt eftersom blod värdet kan förändras osv... men aja får väll hoppas att de vet vad de sysslar med.

Svar: Det finns riktigt duktiga kirurger i sthlm också Ja blodvärde förändras, fråga gärna så slipper du bli sjuk
Noel Savelius




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ftmtrans.blogg.se

I denna blogg får ni följa min könskorrigering, jag skriver om mina tankar alla möten med utredningsteamet i Alingsås. I framtiden kommer jag förmodligen också släppa videoklipp med min förändring på hormoner.

RSS 2.0